Hyvällä muutostenhallinnalla pystytään estämään palvelukatkot ongelmien ilmetessä. Yleensä suurin osa palvelukatkoista johtuu joko inhimillisistä virheistä, heikosti suunnitelluista muutoksista tai päivityksistä. Kun ongelmia ilmenee, tärkeintä olisi pystyä paikantamaan esimerkiksi väärä määritys ja todentaa se. Tämä kuitenkin on suuri haaste, sillä ongelman paikantamiseen voi kulua tunteja, vaikka itse korjaus saataisiin minuuteissakin tehtyä. Mitä pidempään ongelmaa etsitään, sitä kauemmin palvelut ovat pois käytöstä.
Miten parantaa ongelmien paikantamista muutostöissä?
Keskitettyä lokienhallintaa voidaan käyttää nimenomaan muutostenhallinta järjestelmänä. Hyvin rakennettuun ja suunniteltuun lokienhallinnan järjestelmään muutostyöt kirjautuvat automaattisesti ja ongelman ilmetessä voidaan katsoa mitä muutoksia kyseiseen aikaan on tehty. Tämä helpottaa huomattavasti ongelman paikantamista ja säästää aikaa, kun ei tarvitse kiireellisessä ja stressaavassa tilanteessa selvittää, mistä ongelma johtuu.
Esimerkiksi ongelmana voi olla, että reititys tai verkkoliikenne ei toimi oikein. Tässä tilanteessa voitaisiin suoraan katsoa lokienhallinnasta, että muutoksia on tehty palomuureihin tai kytkimiin juuri ennen kuin ongelma on alkanut. Ongelma pystytään näin paikantamaan ilman varsinaista vianselvitystä ja korjaus pystytään aloittamaan nopeasti.