Keskitetty lokienhallinta ratkaisuna estämään pitkät palvelukatkot

kirjoittaja | loka 8, 2021 | Blogi, IT:n kehittäminen

Hyvällä muutostenhallinnalla pystytään estämään palvelukatkot ongelmien ilmetessä. Yleensä suurin osa palvelukatkoista johtuu joko inhimillisistä virheistä, heikosti suunnitelluista muutoksista tai päivityksistä. Kun ongelmia ilmenee, tärkeintä olisi pystyä paikantamaan esimerkiksi väärä määritys ja todentaa se. Tämä kuitenkin on suuri haaste, sillä ongelman paikantamiseen voi kulua tunteja, vaikka itse korjaus saataisiin minuuteissakin tehtyä. Mitä pidempään ongelmaa etsitään, sitä kauemmin palvelut ovat pois käytöstä.

Miten parantaa ongelmien paikantamista muutostöissä?

Keskitettyä lokienhallintaa voidaan käyttää nimenomaan muutostenhallinta järjestelmänä. Hyvin rakennettuun ja suunniteltuun lokienhallinnan järjestelmään muutostyöt kirjautuvat automaattisesti ja ongelman ilmetessä voidaan katsoa mitä muutoksia kyseiseen aikaan on tehty. Tämä helpottaa huomattavasti ongelman paikantamista ja säästää aikaa, kun ei tarvitse kiireellisessä ja stressaavassa tilanteessa selvittää, mistä ongelma johtuu.

Esimerkiksi ongelmana voi olla, että reititys tai verkkoliikenne ei toimi oikein. Tässä tilanteessa voitaisiin suoraan katsoa lokienhallinnasta, että muutoksia on tehty palomuureihin tai kytkimiin juuri ennen kuin ongelma on alkanut. Ongelma pystytään näin paikantamaan ilman varsinaista vianselvitystä ja korjaus pystytään aloittamaan nopeasti.

 

Haluatko kuulla lisää keskitetystä lokienhallinnasta? Katso webinaaritallenne!
Magic Cloud on Kasvu Openissa TOP 60 -kasvuyritysten joukossa!
Taianomaiset pikkujoulut korkeuksissa!
Miksi IT-budjetointi menee aina pieleen?
Miksi IT-budjetointi menee aina pieleen?

Vuodenvaihteessa budjetointi rytmittää monen organisaation arkea. Vanha budjettikausi päättyy ja uusi alkaa. Budjetointi on usein vaikeaa, mutta jostain syystä IT-budjetointi tuntuu olevan vielä vaikeampaa. Muistaako kukaan koskaan onnistuneensa IT-budjetin...

Miksi IT-ala on vastuunpakoilijoiden paratiisi?
Miksi IT-ala on vastuunpakoilijoiden paratiisi?

IT-ala on vastuunpakoilijoiden paratiisi. Alan standardiksi ovat muodostuneet sopimusehdot, joissa kukaan ei yleensä vastaan mistään. Siltäkin osin, kun vastuu on olemassa, vastuu on tyypillisesti rajattu sopimuksellisesti marginaaliseksi. Sopimukset ovat oma lukunsa,...

<h6>Matti Väisänen</h6>
Matti Väisänen