Miksi IT-ala on vastuunpakoilijoiden paratiisi?

kirjoittaja | marras 18, 2022 | Blogi

IT-ala on vastuunpakoilijoiden paratiisi. Alan standardiksi ovat muodostuneet sopimusehdot, joissa kukaan ei yleensä vastaan mistään. Siltäkin osin, kun vastuu on olemassa, vastuu on tyypillisesti rajattu sopimuksellisesti marginaaliseksi. Sopimukset ovat oma lukunsa, mutta entäpä toiminta käytännön tasolla? Yleiseksi vitsiksi on jo noussut toteamus: ”vika on siellä teidän päässänne”.

Asiakas on hyvin usein yksin tilanteessa, jossa apua eniten kaipaisi. Myyntitilanteessa IT-toimittajat vakuuttavat kilpaa, kuinka erinomaista palvelu on, kuinka hyvin osataan ennakoida kustannukset ja miten hyvin elinkaarimallit toimivat. Tämä itsepetos on juurtunut niin syvälle, että toimittajat eivät enää huomaa kertovansa tarinaa, jolla ei ole todellisuuspohjaa eivätkä asiakkaat enää huomaa, että sivuuttavat nämä lupaukset olankohautuksella. Markkinassa on jo pitkään vallinnut yhteisymmärrys, jossa sekä toimittaja että asiakas ovat molemmat yhteisymmärryksessä myyntilupauksista huolimatta siitä, ettei toimija vastaa muusta kuin ison laskun lähettämisestä asiakkaalle.

Julkisuuteen putkahtelee säännöllisesti isoja IT-hankkeita, jotka ovat epäonnistuneet. Lisäksi me kaikki tunnistamme omasta elinpiiristämme lukuisia pieleen menneitä IT-hankkeita. Ulkopuolisesta voi tuntua käsittämättömältä, että näitä isoja epäonnistuneita hankkeita ovat tekemässä aina uudestaan ja uudestaan samat yritykset ja jopa samat henkilöt näissä yrityksissä. IT:stä on tullut toimialana kummajainen, jota eivät koske samat säännöt eikä vaatimukset kuin muita toimialoja.

Usein kuulen perusteltavan pieleen mennyttä hanketta sillä, että eihän sitä olisi voinut ennakoida, se oli niin vaikea, ei sitä olisi kukaan mukaan osannut tehdä paremmin. Ja kun kaikki uskovat tähän tarinaan, mikään ei muutu. Olen toiminut IT-alalla yrittäjänä pikkupojasta vuodesta 1996 asti. Tänä aikana tekniikka on kehittynyt valtavasti, mutta ymmärrys vastuusta ja sen merkityksestä on alentunut kaiken aikaa.

Vuonna 1996 IT-alaa pidettiin monessa mielessä uutena toimialana. Tänään vuonna 2022 toimiala on jo varsin vakiintunut. Edelleen epäonnistuneita IT-projekteja perustellaan niiden uutuudella, jossa aikaisempia kokemuksia ei olisi ollut riittävästi. Hyväksyisimmekö tämän selityksen, jos lentokone putoaisi?

IT-ala on kuin se koulussa oleva häirikkö, joka tekee tunnilla omia juttujaan: ei kuuntele opettajaa eikä välitä yhteisistä pelisäännöistä. Opettajan ojentaessa koululaista tämä opiskelija juoksee kotiin kertomaan äidilleen, kuinka opettaja kohteli häntä väärin. Yleensä nämäkin häiriköt kuitenkin kasvavat aikuisiksi ja integroituvat yhteiskuntaan ja yhteisiin sääntöihin. Olisiko 2020-luvulla IT-alan aika kasvaa aikuiseksi?

Me olemme pyrkineet Magic Cloudilla nostamaan vastuuta ja merkitystä keskusteluun asiakaskohtaamisissa. Toisaalta on ollut todella helppo havaita, että vastuisiin liittyvät ongelmat koetaan asiakkaissa todella merkittäviksi. Samaan aikaan on ollut erittäin masentavaa huomata, että nämä asiakkaat, jotka kaipaavat muutosta, eivät siihen usko lainkaan. IT-toimijat ovat aina myyntitilanteessa luvanneet kuun taivaalta ja lähes yhtä usein tämä lupaus on petetty. Nämä asiakkaat ovat turtuneet tähän, he ovat usein tyytymättömiä nykyiseen kumppaniinsa, mutta tuntevat tämän kumppanin niin hyvässä kuin pahassakin ja mitään isoa projektia ei ehkä juuri ole käynnissä. Nämä yritykset ovat hyväksyneet, että heidän kumppaninsa saa olla huono ja epäluotettava, koska he eivät usko, että ruoho olisi vihreämpää aidan toisella puolella. Ja kuinka todennäköisesti se sitä olisikaan, kun kyse ei ole yksittäisen yrityksen toiminnasta vaan alan standardista?

Emme missään tapauksessa hyväksyisi, että uusi talo romahtaisi, rahat pankkitililtä häviäisivät, auto ei kääntyisikään rattia kääntäessämme ja niin edelleen. Meidän ei pitäisi myöskään hyväksyä, että ERP-ohjelmistomme ei toimi, kuten sen on suunniteltu toimivan, palvelimet kaatuvat ja aiheuttavat yllättäviä ongelmia, puoleksi vuodeksi suunniteltu projekti valmistuu vuodessa tai budjetoidut kustannukset tuplaantuvat. Uskaltaisin väittää, että tilanne ei parane ennen kuin yritykset alkavat toden teolla vaatimaan muutosta. Vaaditaan IT-kumppaneilta vastuunkantoa niin arjessa kuin projekteissa eikä tyydytä huonoon tai keskinkertaiseen lopputulokseen.

Blogin on kirjoittanut toimitusjohtajamme Timo Haapavuori

Seuraa meitä:

Kiinnostuitko aiheesta? Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää.


MANAGED MAGIC CLOUD

Managed Cloud -palvelut kotimaisesta pilvestämme, jotta datanne on turvassa, pilviympäristö kustannustehokas ja tarpeisiin optimoitu.

YHTEYDET

Toimivat ja helposti hallittavat yhteydet ovat toiminnan edellytys. Jätä ne meidän huolehdittavaksi.

TIETOTURVA

Erilliset tietoturvapalvelumme vievät pilviympäristönne tietoturvan ylläpidon ja kehittämisen seuraavalle tasolle.

TÄSMÄISKUT

Täsmäiskuilla saatte asiantuntijan silmäparin pilven tärkeimpien osa-alueiden toimivuuteen.

AJANKOHTAISTA