Mitä kuuluu teknisen asiantuntijan työpäivään?

kirjoittaja | elo 11, 2023 | Blogi, Magic Cloud

Moi, mä oon Nelli! 👋 Työskentelen teknisenä asiantuntijana Magic Cloudilla. Aloitin työt Magic Cloudilla puolitoista vuotta sitten Magic trainee -ohjelmassa, jossa tähdätään kohti pilvi-infran asiantuntijuutta. Alusta asti olen päässyt tutustumaan eri ympäristöihin, järjestelmiin ja työkaluihin, joiden kanssa täällä työskennellään päivittäin. Kattavaan ja turvalliseen perehdytykseen kuuluvat omat eristetyt testiympäristöt, joissa pääsee konkreettisesti harjoittelemaan eri järjestelmien ja työkalujen käyttöä. Tämän avulla saamme hyvin hahmotettua ja opittua sen, miten mikäkin toimii ja millainen vaikutus niillä on mihinkin.

Työskentely Magic Cloudilla on tosi laaja-alaista ja mielenkiintoista. Eri osa-alueita on paljon ja työtehtävien monipuolisuus on yllättänyt itsenikin, pelkästään positiivisesti.

Tällä hetkellä työskentelen teknisessä tuessa, joka on auki klo 7-17. Aamuvuorossa ennen tuen aukaisua meillä on tietyt rutiinit, jotka valmistelevat meidät päivään. Rutiineihin kuuluvat muun muassa Slack-viestien luku erityisten huomioiden varalta, valvontajärjestelmämme Zabbixin tarkastus, mahdollisiin hälytyksiin reagoiminen, akuuttien tikettien tarkastus sekä Citrix-puolen hallinnasta käyttäjien istuntojen ja virtuaalikoneiden tilanteen tarkastus ja varmistus. Aamulla selvitämme ja korjaamme myös mahdollisia vikoja. Yhteenvetona toteaisin, että aamulla tärkeää on hahmottaa päivän kokonaiskuva ja varmistaa, että kaikki on ok.

Kalenterini elää päivän mukaan ja muuttuu lennosta. Siihen vaikuttavat sen päivän työtehtävät ja akuutit asiat, joita päivän aikana voi ilmetä. Asiakaskeissit menevät aina etusijalle. ”Normaaliin” päivään kuuluu tukeen tulevien pyyntöjen selvitystä ja ratkaisua, Windowsin Active Directory:n käyttöä, käyttäjähallintaa, Citrix-ympäristöön sisältyvien toimintojen sekä asiakasympäristöihin liittyvien ongelmien selvitystä, verkkopuolen ongelmien selvitystä sekä palomuurien hallintaa ja niihin liittyvien tikettien selvitystä. Lisäksi työhöni kuuluu erilaiset sisäiset kehitysprojektit ja asiakasprojektien työstäminen. Osallistun myös välillä tarpeen mukaan huoltotoimenpiteisiin. Päivän aikana kollegojen kanssa selvitetään paljon myös keissejä yhdessä. Uusia asioita ja niiden opiskelua tulee melkein päivittäin. Kollegoilta saa aina apua, kun sitä tarvitsee.

Asiakas ja sujuva yhteistyö on meille kaikki kaikessa. Tekemisessä pyrimme siihen, että vastaisimme asiakkaidemme tarpeisiin perusteellisesti ja ennakoiden. Seuraammekin jatkuvasti esimerkiksi haavoittuvuuksia, ja mikäli sieltä tulee erilaisia päivitysehdotuksia, teemme ne akuutilla aikataululla. Tietoturva on tekemisessämme kaiken a ja o.

Mielestäni on tosi kiva, että asiakkaidemme kanssa kommunikaatio on selkeää ja avointa, eikä meillä piilotella mitään. On myös kiva, että työkulttuurimme on avoin, eikä meillä toimistollakaan piilotella mitään. Ei edes sitä, jos kollega on keittänyt myrkyn makuista kahvia. 😄

Kiitos, että seurasit mukana! Jos sinulle heräsi kysymyksiä, voit laittaa Linkkarissa viestiä!

💙:llä Nelli

 

Hups! Tämä sisältö tykkää kekseistä. Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

NIS2-direktiivi
NIS2-direktiivi

Euroopan unionin uusi NIS2-direktiivi on pian astumassa voimaan ja sen vaikutukset ulottuvat laajasti moniin eri toimialoihin ja yrityksiin. Tämä blogipostaus tarjoaa kattavan katsauksen siihen, mitä NIS2-direktiivi tarkoittaa, keitä se koskee ja miten siihen tulisi...

<h6>Anna Perttunen</h6>
Anna Perttunen
MANAGED MAGIC CLOUD

Managed Cloud -palvelut kotimaisesta pilvestämme, jotta datanne on turvassa, pilviympäristö kustannustehokas ja tarpeisiin optimoitu.

YHTEYDET

Toimivat ja helposti hallittavat yhteydet ovat toiminnan edellytys. Jätä ne meidän huolehdittavaksi.

TIETOTURVA

Erilliset tietoturvapalvelumme vievät pilviympäristönne tietoturvan ylläpidon ja kehittämisen seuraavalle tasolle.

TÄSMÄISKUT

Täsmäiskuilla saatte asiantuntijan silmäparin pilven tärkeimpien osa-alueiden toimivuuteen.

AJANKOHTAISTA